Lediga jobb som Nämndsekreterare i Örebro

Se lediga jobb som Nämndsekreterare i Örebro. Genom att välja en specifik arbetsgivare kan du även välja att se alla jobb i Örebro som finns hos arbetsgivaren.

Nämndsekreterare till Enheten för nämndstöd

Ansök    Dec 20    Örebro kommun    Nämndsekreterare
Vill du vara med och säkerställa att besluten i Örebro kommun fattas på ett rättssäkert och demokratiskt sätt? Då har du chansen nu! Nu erbjuder vi ett vikariat som nämndsekreterare där du har en central roll i att utveckla och förbättra ärendeberedningen för att öka öppenheten och möjligheten till delaktighet! Om tjänsten I rollen som nämndsekreterare blir du en nyckelfigur i att stödja och underlätta arbetet för en av kommunens nämnder. Du spelar en av... Visa mer
Vill du vara med och säkerställa att besluten i Örebro kommun fattas på ett rättssäkert och demokratiskt sätt? Då har du chansen nu! Nu erbjuder vi ett vikariat som nämndsekreterare där du har en central roll i att utveckla och förbättra ärendeberedningen för att öka öppenheten och möjligheten till delaktighet!

Om tjänsten

I rollen som nämndsekreterare blir du en nyckelfigur i att stödja och underlätta arbetet för en av kommunens nämnder. Du spelar en avgörande roll i att se till att beslutsprocesserna följer lagar och regler, samtidigt som du säkerställer att ärenden hanteras på ett effektivt och korrekt sätt. Som nämndsekreterare kommer du att ha en mångsidig roll. Du ansvarar för att sammanställa och förbereda nödvändiga dokument inför nämndens möten. Under själva mötena har du ansvaret för att protokollföra och dokumentera förhandlingarna på ett noggrant sätt, och säkerställa att alla beslut, diskussioner och åtgärder nedtecknas.

Utöver detta kommer du att ge råd och vägledning kring nämndens regler och beslutsprocesser, samt bistå med olika administrativa uppgifter som att boka möten och hantera korrespondens. Din huvudsakliga inriktning kommer att vara mot grundskolenämnden, men du kommer även att samarbeta med andra nämnder och externa parter.

Du kommer att vara en del av Enheten för nämndstöd, som är en del av den Kansli- och informationsförvaltningsavdelningen. Tillsammans med tolv andra dedikerade nämndsekreterare arbetar du för att erbjuda bästa möjliga stöd och vägledning till både tjänstemän och politiker.

Exempel på arbetsuppgifter:

• samordna och kvalitetssäkra Örebro kommuns nämndprocess, genom att bland annat verka som sekreterare i en kommunal nämnd och beredningsforum
• stödja förtroendevalda och förvaltningsledning i kommunal- och förvaltningsrättsliga frågor samt i kommunens styrdokument kring dokument och ärendehantering
• ta initiativ, driva och medverka i utveckling av processer, system och rutiner kring ärendeprocessen och nämndarbetet
• självständigt handlägga ärenden och uppdrag
• stödja handläggare i att kvalitetssäkra handlingar, föredra ärenden samt i lagstiftningsfrågor
• arbeta och dokumentera i de verksamhetssystem som finns

Om arbetsplatsen
I rollen som nämndsekreterare tillhör du Enheten för nämndstöd, som ansvarar för att samordna och utveckla nämndprocesserna inom Örebro kommun. Enheten arbetar för att säkerställa en demokratisk beslutsprocess som präglas av öppenhet, delaktighet och likformighet. Förutom nämndsekreterare arbetar här även kommunsekreterare och generalistutredare.

Verksamheten arbetar för närvarande i aktivitetsbaserade kontor på Ringgatan, beläget centralt på väster i Örebro, men kommer inom kort att flytta in i nyrenoverade och toppmoderna kontor på Åbylunden i Örnsro.

Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på www.orebro.se/jobb.

Kvalifikationer
Som nämndsekreterare förväntas du vara trygg och professionell i din roll. Du arbetar bra med andra och har en hög servicekänsla. Då du i rollen ofta hanterar flera processer och ärenden parallellt behöver du kunna planera och organisera ditt arbete på ett effektivt sätt med hjälp av god struktur. Du behöver ha mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift i det svenska språket så att du kan kommunicera kollegor, politiker och andra aktörer samt dokumentera det som verksamheten kräver.

Genom att ha ett starkt fokus på verksamhetens mål och resultat kommer du att kunna bidra till att verksamheten tillsammans uppnår en effektiv och kvalitativ nämndprocess. 

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Krav:

• högskole-/universitetsexamen om 180 hp inom statskunskap, rättsvetenskap, offentlig förvaltning, socionom eller annan inriktning arbetsgivaren bedömer relevant
• erfarenhet av liknande arbetsuppgifter (exempelvis administrativt stöd åt chef eller ledning, ärendehantering, förberedelse av beslutsunderlag, protokollföring eller samordning)

Meriterande:

• erfarenhet av nämndadministration
• erfarenhet av att arbeta i ärende- och dokumenthanteringssystem
• kunskaper i kommunalrätt och förvaltningsrätt

Omfattning och tillträde
Anställningsform: vikariat

Sysselsättningsgrad: 100%

Tillträde: snarast t.o.m. 30 juni 2024

Antal tjänster: 1

Övrig information
Intervjuer kan komma att ske digitalt. På orebro.se/jobb/digitalaintervjuer kan du läsa mer om våra digitala intervjuer och hur du kan förbereda dig.

Ansökan
Sista ansökningsdag är 3 januari 2024


Skyddade personuppgifter? Läs mer om hur du ansöker på orebro.se/jobb/skyddadepersonuppgifter Visa mindre

Nämndsekreterare till Enheten för nämndstöd

Ansök    Okt 24    Örebro kommun    Nämndsekreterare
Vill du vara med och säkerställa att besluten i Örebro kommun fattas på ett rättssäkert och demokratiskt sätt? Då har du chansen nu! Nu erbjuder vi en tjänst som nämndsekreterare där du har en central roll i att utveckla och förbättra ärendeberedningen för att öka öppenheten och möjligheten till delaktighet! Om tjänsten  I rollen som nämndsekreterare blir du en nyckelfigur i att stödja och underlätta arbetet för en av kommunens nämnder. Du spelar en avgö... Visa mer
Vill du vara med och säkerställa att besluten i Örebro kommun fattas på ett rättssäkert och demokratiskt sätt? Då har du chansen nu! Nu erbjuder vi en tjänst som nämndsekreterare där du har en central roll i att utveckla och förbättra ärendeberedningen för att öka öppenheten och möjligheten till delaktighet!

Om tjänsten

 I rollen som nämndsekreterare blir du en nyckelfigur i att stödja och underlätta arbetet för en av kommunens nämnder. Du spelar en avgörande roll i att se till att beslutsprocesserna följer lagar och regler, samtidigt som du säkerställer att ärenden hanteras på ett effektivt och korrekt sätt. Som nämndsekreterare kommer du att ha en mångsidig roll. Du ansvarar för att sammanställa och förbereda nödvändiga dokument inför nämndens möten. Under själva mötena har du ansvaret för att protokollföra och dokumentera förhandlingarna på ett noggrant sätt, och säkerställa att alla beslut, diskussioner och åtgärder nedtecknas.

Utöver detta kommer du att ge råd och vägledning kring nämndens regler och beslutsprocesser, samt bistå med olika administrativa uppgifter som att boka möten och hantera korrespondens. Din huvudsakliga inriktning kommer att vara mot Kultur- och fritidsnämnden, men du kommer även att samarbeta med andra nämnder och externa parter.

Du kommer att vara en del av Enheten för nämndstöd, som är en del av den Kansli- och informationsförvaltningsavdelningen. Tillsammans med tolv andra dedikerade nämndsekreterare arbetar du för att erbjuda bästa möjliga stöd och vägledning till både tjänstemän och politiker.

Exempel på arbetsuppgifter:

• samordna och kvalitetssäkra Örebro kommuns nämndprocess, genom att bland annat verka som sekreterare i en kommunal nämnd och beredningsforum
• stödja förtroendevalda och förvaltningsledning i kommunal- och förvaltningsrättsliga frågor samt i kommunens styrdokument kring dokument och ärendehantering
• ta initiativ, driva och medverka i utveckling av processer, system och rutiner kring ärendeprocessen och nämndarbetet
• självständigt handlägga ärenden och uppdrag
• stödja handläggare i att kvalitetssäkra handlingar, föredra ärenden samt i lagstiftningsfrågor
• arbeta och dokumentera i de verksamhetssystem som finns

Om arbetsplatsen
I rollen som nämndsekreterare tillhör du Enheten för nämndstöd, som ansvarar för att samordna och utveckla nämndprocesserna inom Örebro kommun. Enheten arbetar för att säkerställa en demokratisk beslutsprocess som präglas av öppenhet, delaktighet och likformighet. Förutom nämndsekreterare arbetar här även kommunsekreterare och generalistutredare.

Verksamheten arbetar för närvarande i aktivitetsbaserade kontor på Ringgatan, beläget centralt på väster i Örebro, men kommer inom kort att flytta in i nyrenoverade och toppmoderna kontor på Åbylunden i Örnsro.

Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på www.orebro.se/jobb.

Kvalifikationer
Som nämndsekreterare förväntas du vara trygg och professionell i din roll. Du arbetar bra med andra och har en hög servicekänsla. Då du i rollen ofta hanterar flera processer och ärenden parallellt behöver du kunna planera och organisera ditt arbete på ett effektivt sätt med hjälp av god struktur. Du behöver ha mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift i det svenska språket så att du kan kommunicera kollegor, politiker och andra aktörer samt dokumentera det som verksamheten kräver.

Genom att ha ett starkt fokus på verksamhetens mål och resultat kommer du att kunna bidra till att verksamheten tillsammans uppnår en effektiv och kvalitativ nämndprocess. 

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Krav:

• högskole-/universitetsexamen om 180 hp inom statskunskap, rättsvetenskap, offentlig förvaltning, socionom eller annan inriktning arbetsgivaren bedömer relevant
• erfarenhet av liknande arbetsuppgifter (exempelvis administrativt stöd åt chef eller ledning, ärendehantering, förberedelse av beslutsunderlag, protokollföring eller samordning)

Meriterande:

• erfarenhet av nämndadministration
• erfarenhet av att arbeta i ärende- och dokumenthanteringssystem
• kunskaper i kommunalrätt och förvaltningsrätt

Omfattning och tillträde
Anställningsform: tillsvidareanställning

Sysselsättningsgrad: 100%

Tillträde: enligt överenskommelse

Antal tjänster: 1

Övrig information
Intervjuer kan komma att ske digitalt. På orebro.se/jobb/digitalaintervjuer kan du läsa mer om våra digitala intervjuer och hur du kan förbereda dig.

Ansökan
Sista ansökningsdag är 6 november.

Välkommen med din ansökan!


Skyddade personuppgifter? Läs mer om hur du ansöker på orebro.se/jobb/skyddadepersonuppgifter Visa mindre

Nämndsekreterare till Enheten för nämndstöd

Ansök    Jun 30    Örebro kommun    Nämndsekreterare
Vill du vara med och säkerställa att besluten i Örebro kommun fattas på ett rättssäkert och demokratiskt sätt? Då har du chansen nu! Nu erbjuder vi en tjänst som nämndsekreterare där du har en central roll i att utveckla och förbättra ärendeberedningen för att öka öppenheten och möjligheten till delaktighet! Om tjänsten I rollen som nämndsekreterare blir du en nyckelfigur i att stödja och underlätta arbetet för en av kommunens nämnder. Du spelar en avgö... Visa mer
Vill du vara med och säkerställa att besluten i Örebro kommun fattas på ett rättssäkert och demokratiskt sätt? Då har du chansen nu! Nu erbjuder vi en tjänst som nämndsekreterare där du har en central roll i att utveckla och förbättra ärendeberedningen för att öka öppenheten och möjligheten till delaktighet!

Om tjänsten


I rollen som nämndsekreterare blir du en nyckelfigur i att stödja och underlätta arbetet för en av kommunens nämnder. Du spelar en avgörande roll i att se till att beslutsprocesserna följer lagar och regler, samtidigt som du säkerställer att ärenden hanteras på ett effektivt och korrekt sätt. Som nämndsekreterare kommer du att ha en mångsidig roll. Du ansvarar för att sammanställa och förbereda nödvändiga dokument inför nämndens möten. Under själva mötena har du ansvaret för att protokollföra och dokumentera förhandlingarna på ett noggrant sätt, och säkerställa att alla beslut, diskussioner och åtgärder nedtecknas.

Utöver detta kommer du att ge råd och vägledning kring nämndens regler och beslutsprocesser, samt bistå med olika administrativa uppgifter som att boka möten och hantera korrespondens. Din huvudsakliga inriktning kommer att vara mot Teknik- och servicenämnden, men du kommer även att samarbeta med andra nämnder och externa parter.

Du kommer att vara en del av Enheten för nämndstöd, som är en del av den Kansli- och informationsförvaltningsavdelningen. Tillsammans med tolv andra dedikerade nämndsekreterare arbetar du för att erbjuda bästa möjliga stöd och vägledning till både tjänstemän och politiker.

Exempel på arbetsuppgifter:

• samordna och kvalitetssäkra Örebro kommuns nämndprocess, genom att bland annat verka som sekreterare i en kommunal nämnd och beredningsforum
• stödja förtroendevalda och förvaltningsledning i kommunal- och förvaltningsrättsliga frågor samt i kommunens styrdokument kring dokument och ärendehantering
• tar initiativ, driva och medverka i utveckling av processer, system och rutiner kring ärendeprocessen och nämndarbetet
• självständigt handlägga ärenden och uppdrag
• stödja handläggare i att kvalitetssäkra handlingar, föredra ärenden samt i lagstiftningsfrågor
• arbeta och dokumentera i de verksamhetssystem som finns

Om arbetsplatsen
I rollen som nämndsekreterare tillhör du Enheten för nämndstöd, som ansvarar för att samordna och utveckla nämndprocesserna inom Örebro kommun. Enheten arbetar för att säkerställa en demokratisk beslutsprocess som präglas av öppenhet, delaktighet och likformighet. Förutom nämndsekreterare arbetar här även kommunsekreterare och generalistutredare.

Verksamheten arbetar förnärvarande i aktivitetsbaserade kontor på Ringgatan, beläget centralt på väster i Örebro, men kommer inom kort att flytta in i nyrenoverade och toppmoderna kontor på Åbylunden i Örnsro.

Läs mer om våra förmåner och hur det är att jobba i Örebro kommun på www.orebro.se/jobb.

Kvalifikationer
Som nämndsekreterare förväntas du vara trygg och professionell i din roll. Du arbetar bra med andra och har en hög servicekänsla. Då du i rollen ofta hanterar flera processer och ärenden parallellt behöver du kunna planera och organisera ditt arbete på ett effektivt sätt med hjälp av god struktur. Du behöver ha mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift i det svenska språket så att du kan kommunicera kollegor, politiker och andra aktörer samt dokumentera det som verksamheten kräver.

Genom att ha ett starkt fokus på verksamhetens mål och resultat kommer du att kunna bidra till att verksamheten tillsammans uppnår en effektiv och kvalitativ nämndprocess. 

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Krav:

• högskole-/universitetsexamen om 180 hp inom statskunskap, rättsvetenskap, offentlig förvaltning, socionom eller annan inriktning arbetsgivaren bedömer relevant
• erfarenhet av liknande arbetsuppgifter (exempelvis administrativt stöd åt chef eller ledning, ärendehantering, förberedelse av beslutsunderlag, protokollföring eller samordning)

Meriterande:

• erfarenhet av nämndadministration
• kunskap om och erfarenhet av ärende- och dokumenthanteringssystem
• kunskaper i kommunalrätt och förvaltningsrätt

Omfattning och tillträde
Anställningsform: vikariat

Sysselsättningsgrad: 100%

Tillträde: 1 september 2023 eller enligt överenskommelse t.o.m. 31 maj 2024

Antal tjänster: 1

Övrig information
Intervjuer kan komma att ske digitalt. På orebro.se/jobb/digitalaintervjuer kan du läsa mer om våra digitala intervjuer och hur du kan förbereda dig.

Ansökan
Sista ansökningsdag är 6 augusti. Intervjuar kommer att hållas under vecka 33.

Välkommen med din ansökan!


Skyddade personuppgifter? Läs mer om hur du ansöker på orebro.se/jobb/skyddadepersonuppgifter Visa mindre

Nämndsekreterare till enheten för Nämndstöd

Ansök    Feb 3    Örebro kommun    Nämndsekreterare
Vill du vara med och säkerställa en rättssäker och demokratisk beslutsprocess som präglas av öppenhet och möjlighet till delaktighet genom att arbeta med att vidareutveckla och kvalitetssäkra processen för ärendeberedning? Vårt stöd till tjänstemottagare och andra uppdragsgivare är proaktivt och har en hög grad av kvalitet och effektivitet. Var med och gör skillnad! Om tjänsten Som nämndsekreterare ansvarar du för att ärendehanterings- och nämndprocessen... Visa mer
Vill du vara med och säkerställa en rättssäker och demokratisk beslutsprocess som präglas av öppenhet och möjlighet till delaktighet genom att arbeta med att vidareutveckla och kvalitetssäkra processen för ärendeberedning? Vårt stöd till tjänstemottagare och andra uppdragsgivare är proaktivt och har en hög grad av kvalitet och effektivitet. Var med och gör skillnad!

Om tjänsten

Som nämndsekreterare ansvarar du för att ärendehanterings- och nämndprocessen samordnas, kvalitetssäkras samt att ge specialiststöd i den processen till politiker och tjänstemän. Det innebär att du medverkar vid nämndernas sammanträden och politiska beredningar inför nämnden samt tjänstemannaberedningar. Du spelar en viktig roll i utvecklingen i att samordna, effektivisera och kvalitetssäkra ärendeflödet inför, under och efter nämnd. I tjänsten ingår även att självständigt handlägga egna ärenden och att bidra i övrigt i utvecklingsarbetet inom administrativa uppgifter som efterfrågas av våra uppdragsgivare. Du kommer att arbeta mot Teknik- och servicenämnden.

Huvudsakliga arbetsuppgifter

• självständigt ansvara för att samordna och planera ärendeberedningen inom det aktuella verksamhetsområdet - sekreterarskap för nämnderna, utskott och i beredningsforum
• ge stöd till handläggare vad gäller att kvalitetssäkra handlingar, att föredra ärenden och i lagstiftningsfrågor
• ge kvalificerat stöd till förtroendevalda och medarbetare i kommunal- och förvaltningsrättsliga frågor samt i kommunens regelverk och rutiner kring dokument- och ärendehantering
• självständigt handlägga ärenden/uppdrag
• ta initiativ, driva och medverka i utveckling av processer, system och rutiner kring ärendeprocessen och nämndarbetet
• hantera kontakter med media utifrån nämndarbetet

Kompetenskrav

• högskoleexamen om 180 högskolepoäng inom områdena statskunskap, rättsvetenskap, offentlig förvaltning, socionom eller annan utbildning inom området som bedöms som relevant
• erfarenhet av kvalificerat administrativt arbete

Som nämndsekreterare är du trygg och professionell i din roll. Du arbetar bra med andra, har en hög servicekänsla och ser möjligheter i att samverka med politiker, tjänsteman och andra aktörer. Tidvis är det en hög arbetsbelastning och du behöver därför ha en förmåga att kunna hantera parallella processer och vid behov prioritera med hjälp av god struktur.  Du har lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter och ser möjligheter i förändring. Du har mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift i det svenska språket så att du kan kommunicera kollegor, politiker och andra aktörer samt dokumentera det som verksamheten kräver.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Meriterande

• erfarenhet av nämndadministration
• kunskap om och erfarenhet av ärende- och dokumenthanteringssystem
• kunskaper i kommunalrätt och förvaltningsrätt

Omfattning och tillträde
Anställningsform: Vikariat

Sysselsättningsgrad: 100%

Tillträde: 1 maj eller enligt överenskommelse.

Varaktighet: 1 år

Antal tjänster: 1

Om arbetsplatsen
Tjänsten är placerad på Kommunledningsförvaltningen. Kommunledningsförvaltningen är en förvaltning med ambitionen att förnya, förenkla och förbättra vårt arbetssätt med syfte att ge ett effektivare och mer flexibelt stöd till Kommunstyrelsen, nämnder och kommunens alla verksamhetsområden. Det innebär utmaningar, men också att du får möjlighet att utvecklas i din profession.

Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på www.orebro.se/jobb.

Övrig information
Intervjuer kan komma att ske digitalt. På orebro.se/jobb/digitalaintervjuer kan du läsa mer om våra digitala intervjuer och hur du kan förbereda dig.

Ansökan
Sista ansökningsdag är 16 februari.

Välkommen med din ansökan!


Skyddade personuppgifter? Läs mer om hur du ansöker på orebro.se/jobb/skyddadepersonuppgifter Visa mindre

Huvudsekreterare

Ansök    Dec 28    REGION ÖREBRO LÄN    Nämndsekreterare
Huvudsekreterare för Strukturfondspartnerskapet Östra Mellansverige Det geografiska området Östra Mellansverige (Örebro, Västmanland, Östergötland, Uppsala, och Sörmlands län) utgör ett gemensamt samarbetsområde inom ramen för EU:s strukturfondsarbete. Vi söker nu en huvudsekreterare som ska bistå ett partnerskap och dess ordförande. Strukturfondspartnerskapets främsta uppgift är att prioritera utvecklingsprojekt. Har du erfarenhet av regionala utvecklin... Visa mer
Huvudsekreterare för Strukturfondspartnerskapet Östra Mellansverige
Det geografiska området Östra Mellansverige (Örebro, Västmanland, Östergötland, Uppsala, och Sörmlands län) utgör ett gemensamt samarbetsområde inom ramen för EU:s strukturfondsarbete. Vi söker nu en huvudsekreterare som ska bistå ett partnerskap och dess ordförande. Strukturfondspartnerskapets främsta uppgift är att prioritera utvecklingsprojekt. Har du erfarenhet av regionala utvecklingsfrågor och har ett EU- intresse? Då kan du vara den vi söker!

Region Örebro län är en av länets största arbetsgivare och en viktig tillväxtmotor i regionen. Hos oss finns spännande och viktiga jobb inom bland annat hälso- och sjukvård, tandvård, infrastruktur, kultur, näringslivsutveckling och flera andra områden som är viktiga för Örebroregionens utveckling. Vår gemensamma vision är: Tillsammans skapar vi ett bättre liv och våra tre värdeord är samarbete, utveckling och professionalism.
På förvaltning Regional utveckling verkar vi för att skapa förutsättningar för en konkurrenskraftig utveckling och en god livskvalitet i vår region. Vårt ansvarsområde är brett och sträcker sig från folkhälsa, utbildning och kultur till näringslivsutveckling, energi och klimat, trafik och samhällsplanering. Förvaltningen består av ca 330 medarbetare och tillsammans skapar vi utvecklingskraft.
Region Örebro län är värdorganisation för Strukturfondspartnerskapet Östra Mellansveriges sekretariat. Partnerskapet är sammansatt av förtroendevalda representanter, företrädare för arbetsmarknadens organisationer, berörda intresseorganisationer, föreningar och företrädare för de myndigheter som regeringen bestämmer.
Tjänsten som Huvudsekreterare är placerad inom enheten projektstöd. Enheten samordnar de internationella frågorna och verkar strategiskt för att EU-perspektivet ska genomsyra det regionala utvecklingsarbetet. Enheten arbetar också med projektutveckling och extern finansiering i syfte att nå målen i den regionala utvecklingsstrategin.


Huvudsekreterare

Arbetsuppgifter

I rollen som sekreterare arbetar du nära ordförande för partnerskapet. Du förbereder partnerskapsmöten och tar fram/upprättar beslutsunderlag samt ansvarar för att föra protokoll. Du har löpande kontakt med förvaltande myndigheter såsom Tillväxtverket och Svenska ESF-rådet. Som sekreterare förväntas du ha en nära dialog med regionalt utvecklingsansvariga i Östra Mellansverige. För att ge partnerskapet goda förutsättningar i sitt arbete bistår du i arrangemang som workshops, konferenser eller andra möten. Du kommunicerar partnerskapets arbete till olika intressenter och arbetar tillsammans med partnerskap i deras uppdrag . I rollen ingår också administrativa uppgifter som exempelvis att ta fram ekonomiska underlag, rekvirera medel och att diarieföra. I samråd med ordföranden ansvarar du för budget. Det finns ett flertal huvudsekreterare i landet och du ingår i deras nätverk.
Tjänsten är placerad i Örebro men resor i Sverige förekommer och kan även ske inom Europa.



Övrig information

Välkommen med din ansökan!

Kvalifikationer

Som huvudsekreterare utgör du kansli till Strukturfondspartnerskapet och agerar stöd och bistår ordföranden. För att trivas i rollen behöver du vara serviceinriktad, flexibel, noggrann och strukturerad. Du har en analytisk förmåga och kan sätta saker i sammanhang samt förstå innebörden av komplexa material utifrån en regional utvecklingskontext med en EU dimension. Du är bra på att göra muntliga presentationer och upprätta skriftliga underlag.
Då arbetet innebär många kontakter är förmågan att bygga relationer och samarbeta viktiga egenskaper. Att skapa nätverk utanför den egna organisationen är också av stor vikt. Du bör även ha initiativkraft och en förmåga att tolka och utveckla ditt uppdrag utifrån nya behov.
Vi söker dig som har
. Akademisk utbildning med inriktning mot exempelvis statsvetenskap, offentlig förvaltning, ekonomi, juridik eller annan erfarenhet som arbetsgivaren finner relevant
. Kunskap eller erfarenhet av att arbeta med regionala utvecklingsfrågor
. Kan uttrycka dig väl i tal och skrift både på svenska och engelska
Det är meriterande om du har
. Erfarenhet av att leda eller samordna regionala utvecklingsprocesser
. Erfarenhet av arbete i en politiskt styrd verksamhet
. Kunskap om eller erfarenhet av EU fonder
. Kunskap om EU:s Sammanhållningspolitik
Stor vikt kommer läggas på personlig lämplighet.

Ansökan

Ansökan ska innehålla fullständig CV med meritförteckning, personligt brev samt adressuppgifter och ärendenummer till sökt tjänst. Intyg, betyg, examensbevis med mera ska lämnas vid en eventuell intervju.
Vi har gjort vårt medieval för denna rekrytering och undanber oss därför erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annonsering.

Läs mer här

Vill du veta mer om vad vi erbjuder dig eller hur det är att leva och bo i vårt län, läs mer på vår hemsida.

https://www.regionorebrolan.se/vierbjuderdig

Kontaktperson:
Enhetschef Projektstöd - Eva Getzman, 019-602 63 31
Fackliga företrädare:
SACO - Anders Bäckman, 019-602 66 58
Vision - Isabell Karlsson, 019-602 27 55 Visa mindre

Nämndsekreterare till Regionkansliet

Ansök    Aug 15    REGION ÖREBRO LÄN    Nämndsekreterare
Är du intresserad av att arbeta i en politiskt styrd organisation nära den högsta ledningen? Då har vi ett spännande uppdrag att erbjuda dig som gillar ordning och reda! Regionkansliet är regiondirektörens stab och arbetar med övergripande strategiska frågor, samordning och uppföljning inom områden som ekonomi, HR, kommunikation, hållbar utveckling, administration, juridik och säkerhet, hälso- och sjukvård samt digitalisering. Regionkansliet är också stöd... Visa mer
Är du intresserad av att arbeta i en politiskt styrd organisation nära den högsta ledningen? Då har vi ett spännande uppdrag att erbjuda dig som gillar ordning och reda!

Regionkansliet är regiondirektörens stab och arbetar med övergripande strategiska frågor, samordning och uppföljning inom områden som ekonomi, HR, kommunikation, hållbar utveckling, administration, juridik och säkerhet, hälso- och sjukvård samt digitalisering. Regionkansliet är också stöd till den politiska organisationen och bidrar med sakkunskap både till de förtroendevalda och till Region Örebro läns verksamheter.
Enheten för nämndadministration och service består idag av 6 medarbetare som under ledning av enhetschefen ansvarar för nämndadministration samt ärendehanteringen till rådgivande, beredande och beslutande organ.


Nämndsekreterare till Regionkansliet

Arbetsuppgifter

Du kommer självständigt att ansvara för hela nämndprocessen, alltifrån att svara för förberedelser av handlingar och kallelser inför nämndsammanträden till protokollföring och efterarbete. Tillsammans med nämndordförande och ansvarig tjänsteperson svarar du för tidsplanering och bevakning av ärendeberedningen och att ärendena kommer upp till beslut samt att vara ett stöd för ordföranden i det sammanträdestekniska arbetet.
Som nämndsekreterare ingår du i ett team med sex nämndsekreterare som bland annat även ansvarar för förtroendemannaregister, valärenden samt utveckling av digital mötesadministration. I övrigt kommer du delta och engagera dig i enhetens och Regionkansliets utvecklingsarbete inom olika områden.

Övrig information

Kvalifikationer

Vi söker dig som har:
akademisk examen inom offentlig förvaltning, statskunskap eller samhällsvetenskaplig inriktning, alternativt annan utbildning eller erfarenhet som arbetsgivaren bedömer som likvärdig i det aktuella sammanhanget. 
god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska

Vi ser gärna att du har:
goda kunskaper inom kommunal- och förvaltningsrätt 
erfarenhet av liknande arbetsuppgifter 
tidigare erfarenhet av arbete inom en politiskt styrd organisation

Du kommer att ingå i ett team där god samarbetsförmåga är viktigt. Du tar ansvar för dina arbetsuppgifter och kan planera, organisera och prioritera arbetet på ett effektivt sätt. Du tar stort eget ansvar för dina arbetsuppgifter och tycker att det är spännande med förbättringsarbete. Vi kommer att fästa mycket stor vikt vid personliga egenskaper.

Ansökan

För att söka tjänsten måste du logga in/skapa användare
Ansökan ska innehålla fullständig CV med meritförteckning, personligt brev samt adressuppgifter och referensnummer till sökt tjänst. Intyg, betyg och examensbevis m.m. ska lämnas vid en eventuell intervju.
Välkommen med din ansökan!


Vi har gjort vårt medieval för denna rekrytering och undanber oss därför erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annonsering.

Läs mer här

Vill du veta mer om vad vi erbjuder dig eller hur det är att leva och bo i vårt län, läs mer på

www.regionorebrolan.se/vierbjuderdig

Kontaktpersoner:
Enhetschef, Kristina Berglund, 070-6427340
Fackliga företrädare:
Vision, Ann-Sofie Sundvall, 019-602 72 61
SACO, Carina Persson, 019-602 74 82
Vårdförbundet, Anette Danesjö-Gustavsson, 019-602 70 54 Visa mindre

Nämndsekreterare till Nämndstöd

Ansök    Dec 16    Örebro kommun    Nämndsekreterare
Vill du vara med och säkerställa en rättssäker och demokratisk beslutsprocess som präglas av öppenhet och möjlighet till delaktighet genom att arbeta med att vidareutveckla och kvalitetssäkra processen för ärendeberedning? Vårt stöd till tjänstemottagare och andra uppdragsgivare är proaktivt och har en hög grad av kvalitet och effektivitet. Var med och gör skillnad! Om tjänsten  Som nämndsekreterare ansvarar du för att ärendehanterings- och nämndprocessen... Visa mer
Vill du vara med och säkerställa en rättssäker och demokratisk beslutsprocess som präglas av öppenhet och möjlighet till delaktighet genom att arbeta med att vidareutveckla och kvalitetssäkra processen för ärendeberedning? Vårt stöd till tjänstemottagare och andra uppdragsgivare är proaktivt och har en hög grad av kvalitet och effektivitet. Var med och gör skillnad!

Om tjänsten 
Som nämndsekreterare ansvarar du för att ärendehanterings- och nämndprocessen samordnas, kvalitetssäkras samt att ge specialiststöd i den processen till politiker och tjänstemän. Det innebär att du medverkar vid nämndernas sammanträden och politiska beredningar inför nämnden samt tjänstemannaberedningar. Du spelar en viktig roll i utvecklingen i att samordna, effektivisera och kvalitetssäkra ärendeflödet inför, under och efter nämnd. I tjänsten ingår även att självständigt handlägga egna ärenden och att bidra i övrigt i utvecklingsarbetet inom administrativa uppgifter som efterfrågas av våra uppdragsgivare. Vi söker en nämndsekreterare till Programnämnd samhällsbyggnad och en nämndsekreterare till Programnämnd barn och utbildning

Huvudsakliga arbetsuppgifter

• självständigt ansvara för att samordna och planera ärendeberedningen inom det aktuella verksamhetsområdet - sekreterarskap för nämnderna, utskott och i beredningsforum
• ge stöd till handläggare vad gäller att kvalitetssäkra handlingar, att föredra ärenden och i lagstiftningsfrågor
• ge kvalificerat stöd till förtroendevalda och medarbetare i kommunal- och förvaltningsrättsliga frågor samt i kommunens regelverk och rutiner kring dokument- och ärendehantering
• självständigt handlägga ärenden/uppdrag
• ta initiativ, driva och medverka i utveckling av processer, system och rutiner kring ärendeprocessen och nämndarbetet
• hantera kontakter med media utifrån nämndarbetet

Kompetenskrav

• högskoleexamen inom områdena statskunskap, rättsvetenskap, offentlig förvaltning, socionom eller annan utbildning inom området som bedöms som relevant
• erfarenhet av kvalificerat administrativt arbete

Som nämndsekreterare är du trygg och professionell i din roll, har förmågan att se till helheten och en god förståelse för uppdraget. Du kan ta egna initiativ och har förmåga att förankra och driva utveckling. Du arbetar bra med andra, är tydlig i din kommunikation, har en hög servicekänsla och ser möjligheter i att samverka med politiker, tjänsteman och andra aktörer. Tidvis är det en hög arbetsbelastning och du behöver därför ha en förmåga att kunna hantera parallella processer och vid behov prioritera med hjälp av god struktur. Du har mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift i det svenska språket så att du kan kommunicera kollegor, politiker och andra aktörer samt dokumentera det som verksamheten kräver.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Övrigt meriterande

• erfarenhet av nämndadministration
• kunskap om och erfarenhet av ärende- och dokumenthanteringssystem
• kunskaper i kommunalrätt och förvaltningsrätt

Omfattning och tillträde
Anställningsform: vikariat

Sysselsättningsgrad: 100%

Tillträde: enligt överenskommelse - tom 31 oktober 2022

Antal tjänster: 2

Om arbetsplatsen
Tjänsten är placerad på Kommunstyrelseförvaltningen. Kommunstyrelseförvaltningen är en förvaltning med ambitionen att förnya, förenkla och förbättra vårt arbetssätt med syfte att ge ett effektivare och mer flexibelt stöd till Kommunstyrelsen, programnämnder, driftsnämnder och kommunens alla verksamhetsområden. Det innebär utmaningar, men också att du får möjlighet att utvecklas i din profession.

Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på www.orebro.se/jobb.

Övrig information
Intervjuer kommer att ske digitalt. På orebro.se/jobb/digitalaintervjuer kan du läsa mer om våra digitala intervjuer och hur du kan förbereda dig.

Ansökan
Sista ansökningsdag 30 december.  

Välkommen med din ansökan!



Skyddade personuppgifter? Läs mer om hur du ansöker på orebro.se/jobb/skyddadepersonuppgifter Visa mindre

Nämndsekreterare till Nämndstöd

Ansök    Okt 13    Örebro kommun    Nämndsekreterare
Vill du vara med och säkerställa en rättssäker och demokratisk beslutsprocess som präglas av öppenhet och möjlighet till delaktighet genom att arbeta med att vidareutveckla och kvalitetssäkra processen för ärendeberedning? Vårt stöd till tjänstemottagare och andra uppdragsgivare är proaktivt och har en hög grad av kvalitet och effektivitet. Var med och gör skillnad! Om tjänsten  Som nämndsekreterare ansvarar du för att ärendehanterings- och nämndprocessen... Visa mer
Vill du vara med och säkerställa en rättssäker och demokratisk beslutsprocess som präglas av öppenhet och möjlighet till delaktighet genom att arbeta med att vidareutveckla och kvalitetssäkra processen för ärendeberedning? Vårt stöd till tjänstemottagare och andra uppdragsgivare är proaktivt och har en hög grad av kvalitet och effektivitet. Var med och gör skillnad!

Om tjänsten 
Som nämndsekreterare ansvarar du för att ärendehanterings- och nämndprocessen samordnas, kvalitetssäkras samt att ge specialiststöd i den processen till politiker och tjänstemän. Det innebär att du medverkar vid nämndernas sammanträden och politiska beredningar inför nämnden samt tjänstemannaberedningar. Du arbetar nära förvaltningsledning och spelar en viktig roll i utvecklingen i att samordna, effektivisera och kvalitetssäkra ärendeflödet inför, under och efter nämnd. I tjänsten ingår även att självständigt handlägga egna ärenden och att bidra i övrigt i utvecklingsarbetet inom administrativa uppgifter som efterfrågas av våra uppdragsgivare. Vi söker en nämndsekreterare till Gymnasienämnden och Vuxenutbildnings- och arbetsmarknadsnämnden där det finns stora möjligheter att fylla en viktig roll och utvecklas i sitt uppdrag! 

Huvudsakliga arbetsuppgifter

• självständigt ansvara för att samordna och planera ärendeberedningen inom det aktuella verksamhetsområdet - sekreterarskap för nämnderna, utskott och i beredningsforum
• ge stöd till handläggare vad gäller att kvalitetssäkra handlingar, att föredra ärenden och i lagstiftningsfrågor
• ge kvalificerat stöd till förtroendevalda och medarbetare i kommunal- och förvaltningsrättsliga frågor samt i kommunens regelverk och
• rutiner kring dokument- och ärendehantering
• självständigt handlägga ärenden/uppdrag
• ta initiativ, driva och medverka i utveckling av processer, system och rutiner kring ärendeprocessen och nämndarbetet
• hantera kontakter med media utifrån nämndarbetet

Kompetenskrav

• högskoleexamen inom områdena statskunskap, rättsvetenskap, offentlig förvaltning, socionom eller annan utbildning inom området som bedöms som relevant
• erfarenhet av kvalificerat administrativt arbete

Som nämndsekreterare är du trygg och professionell i din roll, har förmågan att se till helheten och en god förståelse för uppdraget. Du kan ta egna initiativ och har förmåga att förankra och driva utveckling. Du arbetar bra med andra, är tydlig i din kommunikation, har en hög servicekänsla och ser möjligheter i att samverka med politiker, tjänsteman och andra aktörer. Tidvis är det en hög arbetsbelastning och du behöver därför ha en förmåga att kunna hantera parallella processer och vid behov prioritera med hjälp av god struktur. Du har mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift i det svenska språket så att du kan kommunicera kollegor, politiker och andra aktörer samt dokumentera det som verksamheten kräver.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Övrigt meriterande

• erfarenhet av nämndadministration
• kunskaper i kommunalrätt och förvaltningsrätt
• kunskap och erfarenhet av offentlig verksamhet
• kunskap och erfarenhet av ärende- och dokumenthanteringssystem

Omfattning och tillträde
Anställningsform: tillsvidareanställning

Sysselsättningsgrad: 100%

Tillträde: enligt överenskommelse

Antal tjänster: 1

Om arbetsplatsen
Tjänsten är placerad på Kommunstyrelseförvaltningen, men du kommer jobba nära och i samarbete med Förvaltningen för utbildning, försörjning och arbete. Kommunstyrelseförvaltningen är en förvaltning med ambitionen att förnya, förenkla och förbättra vårt arbetssätt med syfte att ge ett effektivare och mer flexibelt stöd till Kommunstyrelsen, programnämnder, driftsnämnder och kommunens alla verksamhetsområden. Det innebär utmaningar, men också att du får möjlighet att utvecklas i din profession.

Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på www.orebro.se/jobb.

Övrig information
Första intervjuer kommer att ske digitalt. På orebro.se/jobb/digitalaintervjuer kan du läsa mer om våra digitala intervjuer och hur du kan förbereda dig.

Ansökan
Sista ansökningsdag är 27 oktober.

Välkommen med din ansökan!



Skyddade personuppgifter? Läs mer om hur du ansöker på orebro.se/jobb/skyddadepersonuppgifter Visa mindre

Nämndsekreterare till Nämndstödsenheten

Ansök    Jun 19    Örebro Kommun    Nämndsekreterare
Vill du vara med och säkerställa en rättssäker och demokratisk beslutsprocess som präglas av öppenhet och möjlighet till delaktighet genom att arbeta med att vidareutveckla och kvalitetssäkra processen för ärendeberedning och hantering av allmänna handlingar vidareutveckla och kvalitetssäkra processen för ärendeberedning och hantering av allmänna handlingar? Var med och gör skillnad!  Om tjänsten Som nämndsekreterare ansvarar du för att ärendehanterings- ... Visa mer
Vill du vara med och säkerställa en rättssäker och demokratisk beslutsprocess som präglas av öppenhet och möjlighet till delaktighet genom att arbeta med att vidareutveckla och kvalitetssäkra processen för ärendeberedning och hantering av allmänna handlingar vidareutveckla och kvalitetssäkra processen för ärendeberedning och hantering av allmänna handlingar? Var med och gör skillnad! 

Om tjänsten
Som nämndsekreterare ansvarar du för att ärendehanterings- och nämndprocessen samordnas, kvalitetssäkras samt att ge specialiststöd i den processen till politiker och tjänstemän. Det innebär att du medverkar vid nämndernas sammanträden och politiska beredningar inför nämnden samt tjänstemannaberedningar. Du spelar en viktig roll i utvecklingen i att samordna, effektivisera och kvalitetssäkra ärendeflödet inför, under och efter nämnd. I tjänsten ingår även att självständigt handlägga egna ärenden och att bidra i övrigt i utvecklingsarbetet inom administrativa uppgifter som efterfrågas av våra uppdragsgivare.

Vi söker nämndsekreterare som främst kommer att arbeta inriktat mot förvaltningen för funktionsstöd.

Huvudsakliga arbetsuppgifter
- självständigt ansvara för att samordna och planera ärendeberedningen inom det aktuella verksamhetsområdet
- sekreterarskap för nämnden och i beredningsforum
- ge stöd till handläggare vad gäller att kvalitetssäkra handlingar, att föredra ärenden och i lagstiftningsfrågor
- ge kvalificerat stöd till förtroendevalda och medarbetare i kommunal- och förvaltningsrättsliga frågor samt i kommunens regelverk och rutiner kring dokument- och ärendehantering
- registrering av inkomna handlingar
- självständigt handlägga ärenden/uppdrag
- ta initiativ, driva och medverka i utveckling av processer, system och rutiner kring ärendeprocessen och nämndarbetet
- hantera kontakter med media utifrån nämndarbetet

Kompetenskrav
- högskoleexamen inom områdena statskunskap, rättsvetenskap, offentlig förvaltning eller annan utbildning som bedöms likvärdig
- erfarenhet av kvalificerat administrativt arbete
- erfarenhet av nämndadministration
- kunskap om och erfarenhet av moderna ärende- och dokumenthanteringssystem

Du ska ha förmåga till helhetssyn samt förståelse för uppdraget, du kan ta egna initiativ, du har förmåga att förankra och driva utveckling. Som person har du god samarbetsförmåga, organisatorisk förmåga, en hög servicekänsla och ser möjligheter i att samverka med politiker, tjänsteman och andra aktörer. Du ska kunna uttrycka dig klart och lättbegripligt i tal och skrift.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Övrigt meriterande
- kunskaper i kommunalrätt och förvaltningsrätt

Omfattning och tillträde
Tillsvidare 100%
Tillträde: enligt överenskommelse 
Antal tjänster: 1

Om arbetsplatsen
Tjänsten är placerad på Kommunstyrelseförvaltningen. Kommunstyrelseförvaltningen är en förvaltning med ambitionen att förnya, förenkla och förbättra vårt arbetssätt med syfte att ge ett effektivare och mer flexibelt stöd till Kommunstyrelsen, programnämnder, driftsnämnder och kommunens alla verksamhetsområden. Det innebär utmaningar men också att du får möjlighet att utvecklas i din profession.

Övrig information
Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på orebro.se/jobb.

Ansökan
Sista ansökningsdag är 2019-06-26.

Välkommen med din ansökan!
Vi undanber oss kontakt med annonsörer och bemanningsföretag i rekryteringen. Visa mindre

Nämndsekreterare till Nämndstödsenheten

Ansök    Maj 21    Örebro Kommun    Nämndsekreterare
Vill du vara med och säkerställa en rättssäker och demokratisk beslutsprocess som präglas av öppenhet och möjlighet till delaktighet genom att arbeta med att vidareutveckla och kvalitetssäkra processen för ärendeberedning och hantering av allmänna handlingar vidareutveckla och kvalitetssäkra processen för ärendeberedning och hantering av allmänna handlingar? Var med och gör skillnad!  Om tjänsten Som nämndsekreterare ansvarar du för att ärendehanterings- ... Visa mer
Vill du vara med och säkerställa en rättssäker och demokratisk beslutsprocess som präglas av öppenhet och möjlighet till delaktighet genom att arbeta med att vidareutveckla och kvalitetssäkra processen för ärendeberedning och hantering av allmänna handlingar vidareutveckla och kvalitetssäkra processen för ärendeberedning och hantering av allmänna handlingar? Var med och gör skillnad! 

Om tjänsten
Som nämndsekreterare ansvarar du för att ärendehanterings- och nämndprocessen samordnas, kvalitetssäkras samt att ge specialiststöd i den processen till politiker och tjänstemän. Det innebär att du medverkar vid nämndernas sammanträden och politiska beredningar inför nämnden samt tjänstemannaberedningar. Du spelar en viktig roll i utvecklingen i att samordna, effektivisera och kvalitetssäkra ärendeflödet inför, under och efter nämnd. I tjänsten ingår även att självständigt handlägga egna ärenden och att bidra i övrigt i utvecklingsarbetet inom administrativa uppgifter som efterfrågas av våra uppdragsgivare.

Vi söker tre nämndsekreterare inom programområde samhällsbyggnad och landsbygdsnämnd.


Huvudsakliga arbetsuppgifter
- självständigt ansvara för att samordna och planera ärendeberedningen inom det aktuella verksamhetsområdet
- sekreterarskap för nämnden och i beredningsforum
- ge stöd till handläggare vad gäller att kvalitetssäkra handlingar, att föredra ärenden och i lagstiftningsfrågor
- ge kvalificerat stöd till förtroendevalda och medarbetare i kommunal- och förvaltningsrättsliga frågor samt i kommunens regelverk och rutiner kring dokument- och ärendehantering
- registrering av inkomna handlingar
- självständigt handlägga ärenden/uppdrag
- ta initiativ, driva och medverka i utveckling av processer, system och rutiner kring ärendeprocessen och nämndarbetet
- hantera kontakter med media utifrån nämndarbetet

Kompetenskrav
- högskoleexamen inom områdena statskunskap, rättsvetenskap, offentlig förvaltning eller annan utbildning som bedöms likvärdig
- erfarenhet av kvalificerat administrativt arbete 

Du ska ha förmåga till helhetssyn samt förståelse för uppdraget, du kan ta egna initiativ, du har förmåga att förankra och driva utveckling. Som person har du god samarbetsförmåga, organisatorisk förmåga, en hög servicekänsla och ser möjligheter i att samverka med politiker, tjänsteman och andra aktörer. Du ska kunna uttrycka dig klart och lättbegripligt i tal och skrift.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Övrigt meriterande
- erfarenhet av nämndadministration
- kunskap om och erfarenhet av moderna ärende- och dokumenthanteringssystem
- kunskaper i kommunalrätt och förvaltningsrätt

Omfattning och tillträde
Tillsvidare, heltid
Tillträde: enligt överenskommelse
Antal tjänster: 1

Om arbetsplatsen
Tjänsten är placerad på Kommunstyrelseförvaltningen. Kommunstyrelseförvaltningen är en förvaltning med ambitionen att förnya, förenkla och förbättra vårt arbetssätt med syfte att ge ett effektivare och mer flexibelt stöd till Kommunstyrelsen, programnämnder, driftsnämnder och kommunens alla verksamhetsområden. Det innebär utmaningar men också att du får möjlighet att utvecklas i din profession.

Övrig information
Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på orebro.se/jobb.

Ansökan
Sista ansökningsdag är 2 juni 2019. 

Välkommen med din ansökan!
Vi undanber oss kontakt med annonsörer och bemanningsföretag i rekryteringen. Visa mindre

Nämndsekreterare med inriktning Social Välfärd

Ansök    Maj 8    Örebro Kommun    Nämndsekreterare
Vill du vara med och säkerställa en rättssäker och demokratisk beslutsprocess som präglas av öppenhet och möjlighet till delaktighet genom att arbeta med att vidareutveckla och kvalitetssäkra processen för ärendeberedning och hantering av allmänna handlingar. Var med och gör skillnad! Nu söker vi en nämndsekreterare med inriktning mot socialnämnden!  Om tjänsten Som nämndsekreterare ansvarar du för att ärendehanterings- och nämndprocessen samordnas, kvali... Visa mer
Vill du vara med och säkerställa en rättssäker och demokratisk beslutsprocess som präglas av öppenhet och möjlighet till delaktighet genom att arbeta med att vidareutveckla och kvalitetssäkra processen för ärendeberedning och hantering av allmänna handlingar. Var med och gör skillnad! Nu söker vi en nämndsekreterare med inriktning mot socialnämnden! 

Om tjänsten
Som nämndsekreterare ansvarar du för att ärendehanterings- och nämndprocessen samordnas, kvalitetssäkras samt att ge specialiststöd i den processen till politiker och tjänstemän. Det innebär att du medverkar vid nämndernas sammanträden och politiska beredningar inför nämnden samt tjänstemannaberedningar. Du spelar en viktig roll i utvecklingen i att samordna, effektivisera och kvalitetssäkra ärendeflödet inför, under och efter nämnd. I tjänsten ingår även att självständigt handlägga egna ärenden och att bidra i övrigt i utvecklingsarbetet inom administrativa uppgifter som efterfrågas av våra uppdragsgivare.

Vi söker en nämndsekreterare till socialnämnden. Du har särskilt intresse av socialt arbete och tar del av och stöttar nämndprocessen inom området, som bl.a. innehåller bedömningar och förslag till beslut gällande ansökningar om stödinsatser inklusive insatser där nämnden ansöker om tvångsåtgärder.

Huvudsakliga arbetsuppgifter
- självständigt ansvara för att samordna och planera ärendeberedningen inom det aktuella verksamhetsområdet
- sekreterarskap för nämnden och i beredningsforum
- ge stöd till handläggare vad gäller att kvalitetssäkra handlingar, att föredra ärenden och i lagstiftningsfrågor
- ge kvalificerat stöd till förtroendevalda och medarbetare i kommunal- och förvaltningsrättsliga frågor samt i kommunens regelverk och rutiner kring dokument- och ärendehantering
- registrering av inkomna handlingar
- självständigt handlägga ärenden/uppdrag
- ta initiativ, driva och medverka i utveckling av processer, system och rutiner kring ärendeprocessen och nämndarbetet
- hantera kontakter med media utifrån nämndarbetet

Kompetenskrav
- högskoleexamen inom områdena statskunskap, rättsvetenskap, offentlig förvaltning, socionom eller annan utbildning inom området som bedöms likvärdig
- erfarenhet av kvalificerat administrativt arbete

Du ska ha förmåga till helhetssyn samt förståelse för uppdraget, du kan ta egna initiativ, du har förmåga att förankra och driva utveckling. Som person har du god samarbetsförmåga, organisatorisk förmåga, en hög servicekänsla och ser möjligheter i att samverka med politiker, tjänsteman och andra aktörer. Du ska kunna uttrycka dig klart och lättbegripligt i tal och skrift.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Övrigt meriterande
- kunskaper inom kommunalrätt och förvaltningsrätt
- kunskap om och erfarenhet av moderna ärende- och dokumenthanteringssystem
- kunskap om socialtjänstlagen, LVU och LVM samt sekretesslagstiftning
- erfarenhet av nämndadministration
- erfarenhet av arbete inom socialt arbete

Omfattning och tillträde
Tillsvidare, heltid
Tillträde: enligt överenskommelse
Antal tjänster: 1 tillsvidare 

Om arbetsplatsen
Tjänsten är placerad på Kommunstyrelseförvaltningen. Kommunstyrelseförvaltningen är en förvaltning med ambitionen att förnya, förenkla och förbättra vårt arbetssätt med syfte att ge ett effektivare och mer flexibelt stöd till Kommunstyrelsen, programnämnder, driftsnämnder och kommunens alla verksamhetsområden. Det innebär utmaningar men också att du får möjlighet att utvecklas i din profession.

Övrig information
Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på orebro.se/jobb.

Ansökan
Sista ansökningsdag är 2019-05-19.

Välkommen med din ansökan!
Vi undanber oss kontakt med annonsörer och bemanningsföretag i rekryteringen. Visa mindre